info@sokhangozaar.com

یادداشت یک نویسنده برای یک منتقد؛«نقد شما بدون هیچ تغییری چاپ می‌شود» این نقد در نشریه بین‌المللی آن سال‌ها- یاپراق- منتشر شد

یادداشت یک نویسنده برای یک منتقد؛ یوسف قوجق نویسنده نام‌آشنای کشورمان است. او برآمده از روستایی به نام «اوخلی بالا» از توابع رامیان – در منطقه‌ای از استان گلستان- است.

این عضو انجمن قلم و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران، در ماه خرداد ۱۳۴۷ به دنیا آمده و در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شده است. او بعدها تحصیلات تکمیلی خود را در رشته مردم‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد.

آثار او در جشنواره‌های مختلف ادبیات مقاومت، جوایزی را به خود اختصاص داده‌اند. تدریس، همکاری ادبی با رادیو، داوری بخش داستان در برخی از جشنواره‌های ادبی استانی و سراسری و مترجم و مشاور فرهنگی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، از فعالیت‌های این نویسنده توانمند در طول این سال‌ها بوده است.

وی صاحب‌امتیاز و مدیر مسؤول هفته‌نامه‌ای به نام «یاپراق» -به معنای برگ- است که در زمان انتشار، گستره‌ای سراسری و بین‌المللی داشت و به زبان فارسی در گرگان منتشر می‌شد.

قوجق داستان‌نویسی را از سال ۱۳۶۵ آغاز کرد. نخستین داستانش درباره رفاقت اسب با یک نوجوان ترکمن بود. رابطه‌ای که به شکست خان و زورگویی‌هایش می‌انجامد.

این نویسنده خوشنام تاکنون غیر از نگارش چندین کتاب در زمینه ادبیات داستانی به‌ویژه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، چند کتاب نیز درباره فرهنگ و ادبیات ترکمن نوشته و تدوین کرده است. ایشان نقد بنده را درباره کتاب معتبرشان، نبرد در قلعه گوک تپه، بی‌کم‌وکاست منتشر کرده‌اند.

در ادامه دیدگاه او را در قالب یادداشت یک نویسنده برای یک منتقد می‌خوانید.


«بارها به خودم گفته‌ام که باید انتقادپذیر بود که اگر غیر از این باشد و فکر کنی اثری که نوشته‌ای بی‌اشکال است، پیشرفتی نخواهی داشت. همیشه به این اعتقاد داشته‌ام که باید توان شنیدن ساز مخالف را داشته باشی. با گذشت ده سال از چاپ و نشر این کتاب ( امروز نزدیک به بیست‌وچهار سال از انتشار آن می‌گذرد)، دیگر می‌دانم این اثر اگر ده جنبه مثبت داشته باشد، ده‌ها ایراد ریز و درشت هم دارد.

بعد از این همه ‌سال، وقتی بار دیگر آن را می‌خوانم، نکات قوت و ضعف کار را می‌بینم؛ نکاتی که در آن سال‌ها متوجه آن‌ها نبوده‌ام؛ اما نمی‌دانم چرا در هر بار مطالعه، حس کرده‌ام در کنار اشکالاتی که به آن‌ها معترف هستم، ظرافت‌هایی نیز در آن به کار برده‌ام که در آثار بعدی کمتر دیده می‌شود.

خانم رمضانی منتقد خوب ادبیات داستانی کشورمان در این نقد نکاتی ارزشمند را متذکر شده‌اند که با اغلب آن‌ها موافقم؛ اما با برخی از آن‌ها نیز موافق نیستم و بر این نظرم که به تأمل بیشتری در اثر نیاز دارد. نقد ایشان در جایگاه یک منتقد ادبی، برای اینجانب قابل‌احترام است و به همین خاطر ضمن قدردانی، نوشته ایشان بدون هیچ تغییری منتشر می‌شود.»

یوسف قوجق


پانوشت: تمام حرف من به شما دانشجویان باهوش و هنرجویان عزیز این است: نقدپذیر بودن و داشتن سینه گشاده نسبت به آرای گاه مخالف، روح شما را متعالی و مسیر موفقیت را برایتان هموار می‌کند. از آقای قوجق به خاطر این مشی صحیح و بزرگوارانه، سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...