info@sokhangozaar.com

حجم صدا با بُرد صدا تفاوت دارد

حجم صدا با برد صدا تفاوت دارد؛ اما برخی از هنرجویان فن بیان تا مدت‌ها متوجه تفاوت این دو با یکدیگر نمی‌شوند. در مقاله ویژگی‌های یک صدای سالم، جذاب و گوش‌نواز، درباره حجم، برد، ارتفاع و جنس صدا مفصل توضیح داده‌ام.

در این مقاله تفاوت حجم صدا با برد صدا را برایتان باز می‌کنم.

توجه کنید:

حجم صدا بر میزان قدرت (بلندی یا آهستگی) صدا همراه با اِعمال نیرویی مشخص و قابل قبول برای صحبت کردن انگشت می‌گذارد؛ اما برد صدا به وضوح، میزان نفوذ، رسایی و قدرت پرتاب صدا اشاره می‌کند؛ یعنی آهنگ صدای ما تا چه فاصله‌ای می‌تواند محیط مقابل یا پشت سر ما را پوشش دهد؛ کیفیتی ویژه که موجب می‌شود هنرپیشه در یک سالن بزرگ تئاتر بدون آنکه فریاد بزند، منظورش را به زیباترین شکل ممکن به گوش مخاطب برساند.

در برخی از اجراهای نمایشی دست چندم حتماً دیده‌اید که بازیگر تا می‌توانسته در صحنه صدایش را به روی تماشاگران بلند کرده است، بی‌آنکه چیزی از حرف‌هایش فهمیده شود. این یک ضعف بزرگ است و باید با تمرینات مربوط به افزایش برد صدا برطرف شود.

چیزی که در حال حاضر از شما می‌خواهم این است:

بدون آنکه برای اجرا عجله داشته باشید، با مطالعه دقیق مقالات سایت، دانش و ذهنیت خود را در این زمینه ارتقا دهید. شما نمی‌توانید اجرای شایسته‌ای داشته باشید، مگر آنکه از چندوچون اتفاقاتی که حین اجرا در روان، حنجره و ذهن شما رخ می‌دهد، آگاهی داشته باشید.

تکرار می‌کنم قرار نیست شما به مجری، بازیگر، دکلماتور یا سخنران عصا قورت‌داده‌ای تبدیل شوید که فقط شگردها را به‌درستی پیاده می‌کند و از آن رهایی، سرزندگی و انعطاف در اجرا، اثری در گفتار او نیست.

شما همین‌که در قدم اول مفاهیم پایه‌ای را به‌تدریج یاد بگیرید، برای من کفایت می‌کند؛ همین‌که نصفه و نیمه و شلخته یاد نگیرید؛ همین‌که مفاهیم را به‌جای یکدیگر اشتباه نگیرید؛ همین‌که بدانید برای چه اینجا هستید و می‌آموزید، برای من بسیار ارزشمند و قابل‌احترام است.

متأسفانه در دوره آموزشی‌ای که من سال‌ها پیش گذراندم، برخی از هم‌کلاسی‌های من با اغتشاشات ذهنی دست‌به‌گریبان بودند و شیوه یادگیری در آن‌ها غلط بود؛ به همین دلیل هم، حین اجرا بسیار ضعیف ظاهر می‌شدند و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دادند.

مرز بسیار باریکی بین یک اجرای دلی درجه یک و موفق با یک اجرای استاندارد و همراه با رعایت تمامی فنون بیان؛ اما رسمی و بی‌روح وجود دارد؛ مرزی که هنوز بسیاری از صداپیشگان ما نتوانسته‌اند به آن دست یابند؛ بنابراین پیشنهاد من به شما این است که در حوزه فن بیان، ابتدا به پرورش درون بپردازید، نسخه‌ای بهتر از خود بیافرینید و بعد به موازات پیشرفت در این زمینه، آموزش و تمرینات عملی خود را نیز به بحث پرورش و خودشناسی بیفزایید.

این رمز بی‌چون و چرای موفقیت در حوزه فن بیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...